Medverkande musiker 2024
clara.png
Clara Andrada

Flöjt

Clara Andrada är en av de ledande flöjtspelarna i sin generation. Hon har haft positioner vid Frankfurt Radio Symphony Orchestra och Chamber Orchestra of Europe, samt spelat med ensembler som Berlinfilharmonikerna och London Symphony Orchestra.

Clara brinner även för kammarmusik. Hon har varit en del av Hindemith Quintet och samarbetat med ensembler som Trio Arbós, Quinteto Miró och Plural Ensemble.

2018 fick hon den spanska radions pris "Ojo crítico" för hennes "kommunikationsförmåga, hennes briljanta karriär, hennes framtidsplaner och för att hon är en musikalisk referens".

teres.png
Terés Löf

Piano

Terés Löf har studerat vid Kungliga Musikhög-skolan. Utbildningen avslutades 2001 med ett framförande av Brahms första pianokonsert med Kungliga Filharmoniska orkestern. I samband med detta mottog Terés Kungliga

Musikaliska Akademiens belöningsjetong.

Terés har fått ett flertal stipendier och priser samt medverkat i många radio- och TV-inspelningar. Hon är idag verksam som solist, pedagog och kammarmusiker. Hennes fasta kammarmusikensembler är Trio Nova med violinisten Klara Hellgren och cellisten Kati Raitinen.

Förutom soloframträdanden spelar Téres regelbundet med svenska symfoniorkestrar och har framfört ett trettiotal pianokonserter.

henrik.jpeg
Henrik Naimark Meyers

Violin

Henrik Naimark Meyers började spela fiol vid sex års ålder. Han är utbildad på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Universität Mozarteum i Salzburg och Hochschule für Musik ”Hanns Eisler” i Berlin.

2014 mottog Henrik Järnåkerstipendiet, som delas ut av Kungliga Musikaliska Akademien. Han spelar på en Andrea Guarneri-violin från 1865 som lånats ut från Järnåkerstiftelsen.

Sedan 2023 arbetar Henrik som 2:e konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är även aktiv som kammarmusiker och konsertmästare runtom i Sverige. Henrik är ordinarie medlem i Lindborg Septett och har varit konstnärlig ledare för kammarmusikkollektivet Naimark & Friends.

riikkaliten.png
Riikka Repo

Viola

Riikka Repo är konstnärlig ledare för Vamlingbo Kammarmusikfestival. Hon framträder regelbundet på internationella scener i olika konstellationer. Riikka har studerat i London, på Edsbergs kammarmusikinstitut och vid Sibelius-akademien i Helsingfors, där hon år 2008 diplomerades med högsta betyg.

2008-2013 var Riikka anställd i Kungliga Filharmoniska orkestern. Därefter erhöll hon tjänsten som alternerande stämledare i Sveriges Radios symfoniorkester.

Riikka är också medlem i The Chamber Orchestra of Europe och Vamlingbo-kvartetten. Riikka spelar på en Maggini-viola, utlånad av Järnåkerfonden.

Jonna-1-768x670.jpg
Jonna Simonsson

Violin

Jonna Simonsson började som sexåring att studera violin för Haiou Meng, violinist i Kungliga Filharmonikerna. Efter studier vid Barratt Due Musikinstitutt i Oslo tog hon 2024 en mastersexamen från Edsbergs slott/Kungliga Musikhögskolan, där hon fokuserat på kammarmusik.

Jonna har framträtt som solist och kammarmusiker bland annat vid Copenhagen Summer Festival, Musikfestspelen i Korsholm och Båstad Kammarmusikfestival. Hösten 2022 var hon  konsertmästare och solist med Kvinnoorkestern och den Polarpris-vinnande slagverkaren Evelyn Glennie. Hon är även verksam som producent i bland annat Dala-Floda Operafest och ungdomstävlingen Unga Solister.

wahlgren.jpg
Erik Wahlgren

Cello

Erik Wahlgren har studerat vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, vid Sibeliusakademin i Helsingfors och vid Edsbergs Musikinstitut.

Erik gästar regel
bundet festivaler och konsertserier i Sverige och utomlands och har som solist framträtt med dirigenter som Okko Kamu, Anthony Halstead, Paul Mägi och Andrew Litton.

Erik har arbetat i Norrbotten Neo och Uppsala kammarsolister, och spelar gärna barockcello, bland annat i egna gruppen Ensemble Klärobskyr och Drottningholms barockensemble.  Han är medlem i Vamlingbokvartetten och solocellist i Kungliga Hovkapellet.